Rabu, 27 Mac 2013

cinta ibarat menunggu bas...

Tahu tak, cinta sebenarnya sama seperti seseorang yang menunggu bas.

Bila bas itu datang, kita tengok bas itu dan kita kata pada diri,"Eee…penuhnya… tak ada tempat duduk.” Jadi, kita katakan pada diri, “Saya akan tunggu bas yang lain.” Kita pun biarkan bas tu berlalu dan tunggu pula bas yang lain. 

Kemudian, datang pula bas yang kedua. Kita tengok bas itu dan kita akan cakap, “Eee… bas ni buruk sangat… mesti tak selesa. Dan mungkin bas ni akan rosak kat tengah jalan.” Jadi, kita pun biarkan bas buruk itu berlalu dan kita bercadang untuk tunggu bas yang seterusnya.

Setelah beberapa ketika, datang lagi sebuah bas. Bas yang datang itu kosong, tak penuh dan tak seburuk bas yang tadi tapi kali ini kita kata, “Emmm… .tak ada air-cond… cuaca pulak panas. Lebih baik saya tunggu bas yang lain.”

Dan sekali lagi kita biarkan bas itu berlalu dan kita bercadang untuk menanti bas yang seterusnya. Tiba-tiba awan mula gelap, cuaca semakin mendung dan baru kita perasan yang kita sudah terlambat rupanya. Kita mula panik dan terus naik bas yang datang ketika itu, walaupun bas itu tak sebegitu sempurna. Dan kemudian barulah kita sedar bahawa kita dah naik bas yang salah. Jadi, selama ini kita dah membazir banyak masa dan wang untuk menunggu apa yang kita hendak.

Walaupun yang datang itu adalah bas yang berhawa dingin, adakah kita dapat pastikan bahawa bas itu tak akan rosak di tengah jalan atau mungkin bas itu tak terlalu sejuk untuk kita? Jadi, apa yang kita idamkan itu memang tak salah tapi, tak salah juga kalau kita sanggup memberi satu peluang pada orang lain, kan? Sekiranya kita dapati “bas” itu tidak sesuai dengan kita, apa yang perlu lakukan hanya tekan loceng dan turun daripada bas itu.

~~~~~~~~~~~~~~
copy paste

Tiada ulasan: