Sabtu, 26 November 2011

Salam Maal Hijrah

Insya allah petang ini sebelum berakhirnya waktu Asar, tahun Hijrah 1432 akan melabuhkan tirainya dan dimulai dengan tahun baru Hijrah 1433 selepas waktu Maghrib. Marilah kita sama-sama membaca doa Akhir Tahun Hijrah 1432 pada penghujung waktu Asar, kemudian baca doa Awal Tahun Hijrah 1433 selepas solat Maghrib. 



~~~~~~~~~~~~~

Doa Akhir Tahun.

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang, segala puji bagi Allah seru sekalian alam, selawat dan salam kepada junjungan Nabi Muhammad SAW dan kepada keluarganya dan sahabat sekalian. Ya Allah, apa yang telah kami lakukan sepanjang tahun ini dari apa yang Engkau larang kami daripadanya, maka tidak sempat kami bertaubat darinya dan Engkau tidak meredhainya dan tidak Engkau melupainya dan Engkau berlemah lembut kepada kami walaupun Engkau berkuasa menyeksa kami, malah Engkau memberi peluang supaya kami bertaubat setelah kami melakukan maksiat kepadaMU, maka sesungguhnya kami memohon keampunanMU, maka ampunilah kami dan apa yang kami lakukan padanya dari apa yang Engkau redhainya dan Engkau telah menjanjikan kami ganjaran pahala ke atasnya maka kami memohon akanMU ya Tuhan yang Mulia yang mempunyai kebesaran dan kemuliaan semoga Engkau menerima kami dan janganlah Engkau memutuskan harapan kami dari kurniaMU ya Tuhan yang Mulia.


~~~~~~~~~~~~~

Doa Awal Tahun.

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang, segala puji bagi Allah Penguasa sekalian alam, selawat dan salam kepada junjungan Nabi dan Rasul iaitu penghulu kami Nabi Muhammad SAW, kepada keluarganya dan para sahabatnya sekalian. Ya Allah, Engkaulah yang kekal, qadim lagi azali dan di atas kelebihanNU dan ini adalah tahun baru yang sesungguhnya telah mendatangi kami, kami memohon kepadaMU pemeliharaan padanya daripada syaitan yang direjam, pembantu-pembantunya dan tentera-tenteranya dan kami memohon pertolongan dari nafsu yang banyak mendorong kepada kejahatan dan kami memohon kepadaMU untuk melakukan sebarang pekerjaan yang boleh mendekatkan diri kami kepadaMU. Ya Allah, Tuhan yang merubah segala keadaan, ubahlah keadaan dengan kekuasaan dan kurniaanMU ya Tuhan yangPengasih lagi Maha Penyayang. 

Wahai Tuhan kami, kurniakanlah kepada kami kebahagiaan di dunia dan kebahagiaan di akhirat dan peliharalah kami akan azab api neraka.

Dan cucurilah rahmat kepada penghulu kami Nabi Muhammad SAW dan kepada keluarganya dan para sahabatnya, dan salam dengan kemurahan Maha Suci Engkau Tuhan yang tinggi dan mulia daripada sesuatu yang disifatkan dan kesejahteraan kepada sekalian rasul dan segala pujian bagi Allah, Tuhan sekalian alam.

~~~~~~~~~~~~~

Lagu ini akan berkumandang menjelang 1Muharam



~~~~~~~~~~~~~

Harapan cik lina tahun 1433H

  • menjadi hamba Allah yang lebih baik 
  • dipertemukan jodoh, dimurahkan rezeki (cepat dapat kerja dan diberi peluang sambung belajar), diberikan kesihatan yang baik
  • dapat membahagikan mak dan keluarga
  • ukhwah antara sahabat bertambah erat
  • semoga umat Islam kembali bersatu dan kuat
  • Malaysia bertambah aman dan makmur, tiada gangguan dari anasir jahat

AMIN...
Semoga dipermudahkan olehNYA.

Tiada ulasan: